۲۵ مرداد ۱۳۸۹، ۱۶:۵۱

فیلم "ملک سلیمان" نقطه آغازی برای تولید آثار ملی و اعتقادی ایران است

زنجان - خبرگزاری مهر: یکی از اساتید دانشگاه‌های تهران و پژوهشگر سینمایی، گفت: پخش فیلم «ملک سلیمان»، نقطه آغازی برای گام نهادن در مسیر تولید آثار ملی و اعتقادی ایران در عرصه بین المللی و تغییر نگرش نسبت به اسلام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در زنجان، مجید شاه حسینی ظهر دوشنبه در نخستین نشست از سلسله نشست‌های "طرح ضیافت اندیشه" که در سالن الغدیر دانشگاه زنجان افزود: به بررسی نگر‌ش‌‌های آخرالزمان در سینما پرداخت و افزود: ما باید آگاه باشیم که از منظر معنویت نیز می توان به ساحت سینما نگریست.
 
وی از فیلم ملک سلیمان به عنوان اولین فیلم قرآنی بدیع در تاریخ سینمای ایران یاد کرد و گفت: "ملک سلیمان" اولین فیلم استراتژیک ایرانی و اولین فیلم بدیع قرآنی در تاریخ سینمای ایران است که پس از پنج سال پژوهش برای مخاطبان جهانی ساخته شد.
 
شاه حسینی افزود: پخش این فیلم نقطه آغازی برای گام نهادن در مسیر تولید آثار ملی و اعتقادی ایران در عرصه بین‌المللی و تغییر نگرش نسبت به اسلام خواهد شد.
 
وی قرن بیستم را قرن سحر و جادوی رسانه‌ای دانست و بیان کرد: امروزه رسانه‌های بصری با ایجاد فضایی مهیج و با بکارگیری فناوری های نوین زمینه حضور طولانی مدت مخاطب را در سینما فراهم آورده و باعث می‌شود بیننده خرد خود ساخته خود را فراموش کرده و غافل از اینکه فیلم چیزی جز بازی رنگ و سایه و روابط اعتباری بیش نیست با ضمیر ناخود‌آگاه خود سحر آن شود.
 
این استاد دانشگاه یادآور شد: سینما آنچنان که در تعاریف آمده به تنهایی هنر، گیشه و تجارت یا فناوری و صنعت نیست بلکه رسانه است و این ویژگی سینماست که همه قدرتمندان را وادار به بهره‌گیری از آن می‌کند.
 
وی به انتقاد از گرایش غرب به سحر و جادو و ایجاد دنیایی دخانی در سینما پرداخت و ابراز کرد: امروزه غرب به عرصه تنازع شیاطین و اجنه رفته و انسان را به عرصه همزیستی با موجودات ماوراء طبیعت و انفکاک مرز پیدا و ناپیدا برده است.
 
شاه حسینی از برخوردهای جوامع غربی درمسابقات جام جهانی به عنوان نمونه بارز گرایش غرب به سحر و پیشگویی نام برد و بیان کرد: اگر فیلم‌های دهه 70 آمریکا را بررسی کنیم، رئالیزم اجتماعی و روابط انسانی واقعی را مشاهده می‌کنیم، اما هم‌اکنون سینمای غرب دیگر مادی نیست و این سینمای ایران است که در معادله‌ای معکوس با سینمای غرب رئالیزه شده است.
 
این پژوهشگر سینما تصریح کرد: هم‌اکنون رواج سحر در رسانه غربی آن قدر افزایش یافته که الهیات مسیحی و آثار خرافه در سینمای جهان عادی تلقی می‌شود.
 
شاه حسینی افزود: امروزه رسانه های بصری با ایجاد فضایی مهیج و با بکارگیری فناوری های نوین زمینه حضور طولانی مدت مخاطب را در سینما فراهم آورده و باعث می شود بیننده خرد خود ساخته خود را فراموش کرده و غافل از اینکه فیلم چیزی جز بازی رنگ و سایه و روابط اعتباری بیش نیست با ضمیر ناخودآگاه، خود سحر آن شود.
 
شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: تأمل در سینمای غرب مبین قریب‌الوقوع بودن آخرالزمان از دیدگاه غرب است به همین دلیل سعی می‌کنند با هر اقدامی هرچند نابخردانه به استقبال آن بروند.
 
وی متذکر شد: هم اکنون نظریه پردازان بسیاری زیادی با تأسیس کلوپ ها و شبکه های ماهواره ای متعدد اقدام به تحلیل وقایع آخرالزمان و منطبق کردن رخدادهای عصر حاضر با مباحث انجیل و تورات کرده و با نمایش فیلم های هالیوودی دنیا را به دو قطب خیر و شر تقسیم می‌کنند، تا جایی که مسیحیت را در تقابل با اسلام قرار می‌دهند.
 
این تحلیلگر سینما برخوردهای این چنینی دنیای غرب را ناشی از فضای فرجام‌نگری این رسانه‌ها برشمرد و یادآور شد: آنچه غرب از آخرالزمان تلقی کرده با تلقی اسلام کاملاً متفاوت است به این شکل که غرب آخرالزمان را پایان دنیا و زمان مقابله و جنگ دو مذهب اسلام و مسیحیت می‌داند و همواره درصدد آن است که ایران و مسلمانان را جناح شیطانی و دنیای غیراسلامی را جناح خیر معرفی کند.
 
شاه حسینی افزود: بنابر آنچه گفته شد مسلمانان آخرالزمان را پایان دنیا نمی دانند بلکه فرصتی برای نتیجه گیری و دستیابی به حکومت برتر مهدوی می‌پندارند.
 
وی با اشاره به سوره دخان و نیز آیاتی از سوره بقره تأکید کرد: آخرالزمان از دیدگاه قرآن نیز همواره مورد تایید بوده، اما متاسفانه ما معارف قرآن را که برتر از تحلیل‌های غرب است، مورد بی اعتنایی قرار داده و فرصت را برای رسانه‌ای کردن خرافه‌گرایی دنیای غرب فراهم کرده‌ایم.
 
شاه حسینی با بیان این مطلب که مقابله غرب با مبانی اعتقادی شیعه به عنوان پویا ترین جریان فکری عصر حاضر امری طبیعی است، گفت: آنچه ما باید در این عرصه به جد مورد توجه قرار دهیم آگاهی کامل از جایگاه اعتقادی خود و ارتقای مهارت و پژوهش در عرصه تولید رسانه‌ای و ترویج تفکر اسلامی به جهان است.
کد خبر 1134957

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha